In 2025 wordt beeldzorg een vast en volwaardig onderdeel van de zorg van Opella. Persoonlijk contact via een beeldscherm is een waardevolle aanvulling op onze fysieke zorg. Beeldzorg vergroot zelfredzaamheid van onze klanten en biedt voordelen voor medewerkers.
Beeldzorg houdt in dat een zorgverlener op afstand ondersteuning biedt aan een cliënt, vaak met behulp van een tablet of smartphone. Het proces lijkt op videobellen (zoals via FaceTime, Zoom of Skype), maar maakt gebruik van een speciale app vanwege de privacy.
Hoewel de zorg op afstand wordt geleverd, blijven cliënten en zorgverleners elkaar zien en horen, waardoor het contact als warm, betrokken en persoonlijk wordt ervaren. Beeldzorg is geen losse vorm van zorg, het is onderdeel van het totaal van wijkverpleging, inzet van hulpmiddelen en samenwerking met familie en omgeving. Het kan goed worden ingezet bij dagelijkse handelingen, ondersteuning bij dagstructuur en herinneringen.
We gaan bij Opella werken met een eigen centraal beeldzorgteam. Deze collega’s worden speciaal getraind om op afstand passende ondersteuning te bieden. Werken in het beeldzorgteam is leuk en afwisselend. Omdat de focus ligt op de zelfstandigheid van cliënten, is het belangrijk om goed met hen samen te werken, te motiveren en mondeling te ondersteunen. Handelingen kunnen immers niet even snel worden overgenomen. Werken in het beeldzorgteam is een mooie kans voor collega’s voor wie het fysieke werk in de wijk (te) zwaar is.