Onze visie: wij geloven in zorg die de hele mens ziet
Bij Opella draait zorg om méér dan medische handelingen of dagelijkse taken. We zien de mens achter de zorgvraag én achter het werk. Of je nu zorg ontvangt of verleent, bij ons staat aandacht centraal. We kijken niet alleen naar wat iemand nodig heeft (cliënt) of wat iemand doet (medewerker), maar naar wie iemand écht is.
Aandacht, elkaar zien en omzien naar elkaar, vormen de essentie van onze zorg en dienstverlening. We ondersteunen waar we niet gemist kunnen worden en bieden zorg met zingeving. We willen dat iedereen – zowel cliënten als medewerkers – zich gezien en gehoord voelt. Dit doen we door te luisteren naar persoonlijke wensen en behoeften, samen te werken met mantelzorgers en professionals, en voortdurend te blijven leren en verbeteren.
Ons kwaliteitsbeeld, bestaande uit onze kwaliteitsvisie en bijbehorende indicatoren, laat zien hoe we dit in de praktijk brengen, meten, bijsturen en borgen. Met duidelijke afspraken en meetbare doelen garanderen we niet alleen veilige en professionele zorg, maar ook een werkomgeving waarin medewerkers met aandacht en waardering hun werk kunnen doen.
Het kwaliteitsbeeld van Opella is in lijn met het generiek kwaliteitskompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’.
Bekijk hier ons kwaliteitsbeeld
Opella voldoet aan de vereisten van de ISO-norm. Daarvoor ontving Opella het ISO-certificaat.
ISO 9001 gecertificeerd door CIIO
Bekijk externe beoordelingen over het werk van Opella.
Certificaat ISO-certificering Opella, geldig tot april 2026
Onderzoeksrapport GGD huishoudelijke ondersteuning, december 2023
Rapportage GGD over Opella hulp bij het huishouden Veenendaal - Renswoude - Rhenen 2022
Quickscan GGD over Opella hulp bij het huishouden Ede 2022
Quickscan GGD over Opella hulp bij het huishouden Wageningen - Renkum 2022
Rapportage GGD Utrecht over Opella hulp bij het huishouden en ambulante begeleiding
Rapportage IGJ Opella verpleeghuis de Baronie
Reactie Opella op rapportage IGJ verpleeghuis de Baronie
Branchevereniging
Opella is aangesloten bij Actiz, de branchevereniging voor de ouderenzorg.
ZorgkaartNederland
Meten van klanttevredenheid doet Opella structureel via ZorgkaartNederland. Meten via ZorgkaartNederland heeft een groot voordeel. Cliënten en medewerkers kunnen direct zien wat er goed gaat en waar de zorg nog verbeterd kan worden.
Meer kwaliteitsinformatie
Lees ook het jaarverslag van Opella.
Opella vindt duurzaam werken en bouwen belangrijk. Dat is bijvoorbeeld terug te zien in de verpleeghuizen en nieuwbouw van Opella. De drie gebouwen Walraven (2010), Cornélie (2011) en Machtella (2012) met verpleeghuizen van Opella in Bennekom zijn, samen met de daarboven gelegen appartementen, aangesloten op een warmte-koude installatie (WKO). Elk gebouw heeft warmte en koeling door middel van deze installatie die verder wordt ondersteund door gasgestookte cv-ketels.
De nieuwbouw Elias op het Baron van Wasenaerpark (geplande oplevering 2021) wordt volledig gasloos gerealiseerd. Op het dak komen bijvoorbeeld PV-panelen voor duurzame opwekking van elektriciteit en in het gebouw komt een warmtepomp voor het warme tapwater. Deze ontwikkeling was ook aanleiding om te komen tot een verdere stap in verduurzaming van de gebouwen op het Baron van Wassenaerpark: de individuele installaties voor warmte, koelen en warm tapwater worden centraal ondergebracht in één van de gebouwen, namelijk Cornélie. Er komt op het terrein daarmee één centraal warmte- en koudenet. Hierover hebben de gezamenlijke eigenaren (naast Opella zijn dat de woningcorporaties Woonstede en Plicht Getrouw) afspraken gemaakt met de eigenaar en exploitant van de WKO-installatie, Croonwolter&dros.
Door deze centralisatie wordt de inzet van warmtepompen vergroot en kan het gasgebruik in de drie bestaande gebouwen nog eens worden gehalveerd. Een extra voordeel is dat de installatie in de toekomst relatief eenvoudig kan worden aangesloten op toekomstige andere duurzame bronnen zoals het leidingnet van Warmtebedrijf Ede en zo wordt voorbereid op een volledig gasloze installatie.